Wybór nazwy wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Nazwa powinna w sposób ogólny nawiązywać do misji firmy, jej celów, propozycji wartości dla klientów, czy też głównych cech firmy. Warto dłużej zastanowić się i przemyśleć strategię wizerunkową, aby osiągnąć pożądany wizerunek firmy.
Dobre praktyki przy tworzeniu nazwy:
- krótka nazwa ( dwu-, trzysylabowa) – Empik, Adidas, Pepsi
- proste, łatwo zapadające w pamięć – OBI, Żywiec, Biedronka, są lepsze niż skomplikowane, trudne do zapamiętania nazwy ( Carrefour, Auchan)
- nazwa może opisywać ważne ceny firmy lub produktu – Eobuwie, Oponeo
Warto również o pułapkach:
- unikanie imienia, nazwiska w nazwie firm –nie wiele to mówi o branży, z taką nazwą trudno się wyróżnić na rynku. Chyba, że jesteśmy rozpoznawalną marką osobistą tj. Robert Lewandowski, to tak, można o tym pomyśleć,
- zagraniczne rynki – jeśli firma aspiruje do ekspansji na rynki zagraniczne, warto wtedy nie używać w nazwie polskich znaków ł, ę, ą . Sprawdzamy też, co oznacza nazwa polska w innych językach ( np. Osram),
- skojarzenie z branżą, warto wybrać nazwę, która kojarzona jest branżą, w której będziemy działać. Należy unikać sztampowych nazw : med., bud, które nie wpływają na rozpoznawalność firmy,
- sprawdzamy czy jest wolna domena www z nazwą firmy, którą chcemy założyć,
- warto wcześniej sprawdzić dostępność nazwy oraz czy ona nie jest już zastrzeżona. Część firm, aby chronić swoją markę zastrzegają nazwę i znaki w Urzędzie Patentowym.
Pamiętaj!!!
Nie możesz dowolnie nazwać swojej firmy. Prawo reguluje zasady nazewnictwa firm w Polsce. Poniżej zasady dotyczące nazwy dla różnych form prawnych:
- Jednoosobowa działalność gospodarcza. Rejestrując się w CEIDG jako przedsiębiorca, musisz podać swoje imię i nazwisko:
- w kolejności: imię, drugie imię, nazwisko, przy czym to czy wpiszesz drugie imię zależy od twojej decyzji
- Do imienia i nazwiska możesz dodać inne elementy np. określające profil twojej działalności – „Jan Nowak usługi stolarskie”,
- dobrze zastanów się nad wyborem nazwy. Możesz figurować w CEIDG tylko pod jednym wpisem. Nie ma możliwości, aby jeden przedsiębiorca wpisał się do CEIDG kilkakrotnie pod innymi nazwami.
- Spółka cywilna
Nazewnictwo spółki cywilnej nie jest prawnie uregulowane, musi zawierać imiona i nazwiska wszystkich wspólników wraz z dodaniem „spółka cywilna” lub „sc”. Przykład – Jan Nowak i Jan Kowalski „sc”
- Nazwa spółek rejestrowanych w KRS:
- w spółce jawnej w nazwie musi się znaleźć nazwisko co najmniej jednego wspólnika, a więc np.: , Nowak, Zając sp.j.”, „Kowalska sp.j.”, „Kowalska zakład fryzjerski sp.j.”.
- w spółce partnerskiej w nazwie musi znaleźć się nazwisko co najmniej jednego wspólnika, a jeżeli nazwiska wszystkich wspólników nie są uwzględnione, również dopisek „i partner” albo „i partnerzy”, np. „Radcowie prawni Nowak i partnerzy”,
- w spółce komandytowej w nazwie musi znaleźć się nazwisko bądź nazwa komplementariusza (podmiotu odpowiedzialnego całym majątkiem za zobowiązania spółki). Jeśli jest nim spółka – dla przykładu z ograniczoną odpowiedzialnością – musisz podać jej pełną nazwę z formą prawną, np. „Tu i teraz z o.o. spółka komandytowa”.
- W spółce komandytowo-akcyjnej w nazwie musi znaleźć się również nazwisko bądź nazwa komplementariusza. Jeżeli jest nim np. spółka z o.o. AS, to musisz podać pełną nazwę z formą prawną – „AS sp. z o.o. spółka komandytowo-akcyjna”.
Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie dorota.munio@10biznes.pl
Zapraszam do wyrażania opinii, dzielenia się swoimi doświadczeniami 🙂