Witajcie w pierwszym wpisie z cyklu “Akademia Biznesu“. Nazywam się Dorota Munio, jestem certyfikowanym mentorem, od 10 lat zajmuję się na co dzień doradztwem finansowym i biznesowym. Chciałabym zaprezentować Wam serię artykułów kierowanych do każdego, kto myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej.
Twój sukces zaczyna się od pomysłu.
Pragniecie wolności i niezależności płynącej z pracy na własny rachunek, ale nie wiecie w jakim kierunku powinniście pójść? A może macie pomysł, którego nie jesteście do końca pewni? Mam dla Was kilka wskazówek, które stosuję od wielu lat w doradztwie dla początkujących przedsiębiorców.
Branża
Działajcie w branży, którą znacie i w której macie doświadczenie. Nie musicie być ekspertami w danej dziedzinie, ale ważna jest co najmniej dobra znajomość branży lub konkretnego rynku. Nie bójcie się konsultować swoich pomysłów z innymi, szczególnie, jeżeli posiadają specjalistyczną wiedzę na temat Waszego biznesu. Dzięki temu zdobędziecie cenne informacje, których zbieranie mogłoby Wam zająć wiele miesięcy.
Pomyślcie, czy nie możecie przekuć swojej pasji czy hobby w dochodową działalność. Może to co robicie dla przyjemności jest przyszłością Waszej drogi zawodowej. Nie obawiajcie się niszowych zainteresowań – oznacza to tylko to, iż specjalistów w tej dziedzinie jest mało, a potencjał na zainteresowanie nowych klientów bardzo duży.
Szukajcie pomysłów i inspiracji w Internecie. Zapiszcie się do grup na Facebooku, które reprezentują branże istotne z punktu widzenia waszych planów biznesowych. Czytajcie komentarze pod postami, tam możecie znaleźć pomysły na rozwiązania a nawet zyskać swoich pierwszych klientów.
Rozwiązuj problem
Wasz pomysł na biznes ma rozwiązywać problem, który mają Wasi klienci. Wypiszcie na kartce w kilku punktach jaki problem chcecie wziąć na celownik oraz w jaki sposób Wasze narzędzia pomogą klientom sobie z nim poradzić.
To będzie serce Waszego biznesu, od którego zależy Wasz sukces. Ludzie płacą za produkt czy usługę, tylko wtedy gdy rozwiązuje ich problem w jak najszybszy i najłatwiejszy sposób. Zastanówcie się więc, kto może być Waszym klientem. Może w wyniku doświadczenia stworzycie rozwiązania dla dawnych pracodawców, byłych klientów czy Waszych sąsiadów.
Zastanówcie się, czy Wasz produkt może mieć również wersję premium. Bardzo często przedsiębiorcy oferując zwykły produkt masowy pomijają niszę w postaci popytu na dane dobro o wzbogaconej formule.
Dobry pomysł na biznes
Po pierwsze, musi on zaspokajać potrzeby potencjalnych klientów. Ważne jest, aby znaleźć rozwiązanie problemu konsumentów (takie jak brak lub niedostatek danej usługi lub produktu) oraz zdeterminować potencjalny popyt na to, co chcecie zaoferować. Warto zapytać potencjalnych klientów co sądzą o twoim pomyśle, idealnym miejscem są grupy na Facebooku i inne portale społecznościowe. Nawet, jeśli wydaje się Wam, że oferowany produkt czy usługa znajda rynek zbytu, weryfikacja poprzez zbadanie rynku jest niezbędna.
Pamiętajcie, większość pomysłów musi być nie tylko dobra, ale i pojawić się w odpowiednim miejscu i czasie. Zawsze sprawdzajcie jak działa konkurencja. Bardzo często nowe firmy są bardziej innowacyjne i elastyczne, co daje im możliwość lepszego dostosowania się do oczekiwań klientów. Podglądanie konkurencji nie jest niczym złym – warto uczyć się na ich błędach, żeby uniknąć ich w swojej firmie i móc skupić się na innych rzeczach. Próbujcie, podróżujcie i podglądajcie innych aby poszerzyć swoje horyzonty i otworzyć się na nowe rozwiązania.